Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu z najnowocześniejszym nagłośnieniem w Polsce | Konsbud Audio

Jesteś tutaj

Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu z najnowocześniejszym nagłośnieniem w Polsce

14.06.22

Pięknie położony, trzeci najstarszy teatr dramatyczny w Polsce, został założony w 1801 przez Wojciecha Bogusławskiego - wybitnego aktora, śpiewaka operowego, reżysera, dramatopisarza, propagatora ideologii oświecenia.

W 1900 roku kaliski teatr był jednym z najpiękniejszych budynków teatralnych w Królestwie Polskim. Przez historyczne zawieruchy, teatr przeszedł wiele perturbacji, w 1914 roku został spalony przez wojska pruskie. Gmach w tym kształcie jaki znamy dziś, oddano do użytku w 1936 roku. Klasycystyczny budynek zaprojektował Czesław Przybylski, wybitny polski architekt. Po nim pieczę nad planami przejął ceniony projektant i uczeń Przybylskiego, Juliusz Żórawski.

W 2021 roku, w ramach realizacji inwestycji „Zwiększenie atrakcyjności oferty poprzez modernizację infrastruktury Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu”, zmodernizowano system nagłośnienia na Dużej Scenie Teatru. W drodze przetargu wybrano ofertę naszej firmy, zaproponowaliśmy wysoko oceniany na całym świecie system Soundscape niemieckiej firmy d&b audiotechnik i podjęliśmy się realizacji przedsięwzięcia. Zainstalowaliśmy najnowocześniejsze nagłośnienie, jakiego nie posiada żaden inny teatr dramatyczny w Polsce.

Dla Kaliszan to prawdziwy przełom – poprzednie nagłośnienie teatralne składało się z sześciu głośników, teraz zamontowanych jest aż 75! Zainstalowano także system dźwięku przestrzennego na miarę XXI wieku - d&b Soundscape. Za sprawą tego rewolucyjnego systemu, słuchacze mogą przeżywać muzykę jak nigdy dotąd. Każdy odbiorca ma możliwość usłyszeć kompletny, pełnowartościowy miks, z zachowaniem proporcji i kierunkowości instrumentów i głosów na scenie.

Modernizację systemu najdobitniej skomentowali pracownicy kaliskiego teatru:

„Zmianę można porównać co najmniej do przesiadki z seryjnego samochodu do modelu wyścigowego, choć spotkaliśmy się z opinią, że to jest przesiadka z malucha do jumbo jeta. Dokonując modernizacji, planowaliśmy system perspektywiczny, który zaspokoiłby nie tylko nasze obecne potrzeby”.

d&b Soundscape robi furorę na całym świecie. System został zaadoptowany przez znanych artystów, takich jak Björk, od 2016 roku jest rozwiązaniem na prestiżowym Ravenna Festival we Włoszech i wzniósł na nowe wyżyny znane spektakle, takie jak The Nutcracker w Royal Albert Hall. Oprogramowanie Soundscape En-Space pozwala użytkownikom na wybór sygnatur akustycznych z najbardziej znanych sal koncertowych na świecie (np. Mozart Hall w Wiedniu, czy Alghieri Theatre w Ravennie).

Bartosz Zaczykiewicz, dyrektor Teatru:

„Efekt jest niebywały! To jest faktycznie pejzaż dźwiękowy w pełnym tego słowa znaczeniu. Dźwięk jest taki, jakim się go czuje, jakim się go widzi i jakim powinien być słyszany”.

Nową jakość zarekomendował także akustyk Teatru:

„Jeszcze nie pracowałem na tak nowoczesnym sprzęcie. Z prostej przyczyny: w Polsce nikt nim nie dysponuje.”

„Immersyjny dźwięk Soundscape jest zupełnie nowym, innym  podejściem, jeśli chodzi o dystrybucję dźwięku na widownię. Odchodzimy od klasycznego podejścia stereofonicznego, Soundscape daje nam pełną przestrzenność. Dzięki specjalnemu procesorowi widzowie są w stanie bardzo dobrze zlokalizować źródło dźwięku, przez co odbiór spektaklu, czy dowolnego wydarzenia muzycznego, jest bardziej naturalny - tłumaczy Dawid Chrabałowski, inżynier Działu Wsparcia technicznego w Konsbud Audio. - Podobny system powstał tylko w Teatrze Muzycznym w Gdyni. System Soundscape funkcjonuje w bardzo prestiżowych salach, jak Royal Albert Hall w Londynie, Carnegie Hall w Nowym Jorku, czy w Operze w Sydney.”

Soundscape jest systemem przyszłości i bez wątpienia zmieni sposób, w jakim artyści, kompozytorzy, realizatorzy dźwięku będą podchodzić do pracy w studio, czy na scenie.

Jacek Mazur, inżynier wsparcia technicznego w Konsbud Audio, realizator dźwięku i specjalista systemu Soundscape:

„System wymusza kreatywność. Czasami, analizując moją pracę w charakterze realizatora dźwięku, żartuję, że jest to wada, ponieważ narzuca specyficzny sposób myślenia. I nie da się od niego powrócić do klasycznego miksowania w stereo. Emulacje pomieszczeń, automatyka obiektów (źródeł dźwięku), pozwalają mi na wykorzystanie przestrzeni całego pomieszczenia jako sceny dla dźwięku, a to daje pole do popisu. Z technicznej strony patrząc, sposób, w jaki Soundscape pokrywa nagłaśnianą przestrzeń, pozwala nam na zniwelowanie miejsc o gorszej słyszalności. Każdy widz, otrzyma taki sam obraz dźwiękowy, bez zakłóceń, czy kompromisów. Jego integracja z protokołem OSC to kolejny zestaw rozwiązań, który daje nam możliwość użycia różnorakiego oprogramowania do sterowania przebiegiem spektaklu, czy koncertu, nie wspominając już o najzwyklejszym w tych czasach tablecie dotykowym, a sterowanie oparte na znanym technikom obcującym z d&b, programie R1- znacznie ułatwia pracę.”

Pracownicy Teatru w Kaliszu:

 „Dokonując modernizacji, planowaliśmy system „na jutro”, nie „na dziś”. Uważamy, że systemy immersyjne są systemami, które są przyszłością nagłośnienia w teatrach, choćby ze względu na konkurencję ze strony kin czy nawet domowych systemów audio. Soundscape daje twórcom i realizatorom niedostępne wcześniej możliwości przygotowania spektakli oraz dostarcza ciekawych i niezapomnianych wrażeń odbiorcom, odzwierciedlając bardzo precyzyjnie to, co twórca chce przekazać odbiorcy. Jedynym ograniczeniem może okazać się wyobraźnia twórcy bądź realizatora.”

Każdy słuchacz będzie miał poczucie, że został włożony w sam środek przestrzeni dźwiękowej.

To imponująca technologia!

System nagłośnienia frontowego d&b audiotechnik ma możliwość pracy w trybie dźwięku immersyjnego, LCR, stereo lub innym zadanym przez realizatora. Możliwości konfiguracji są praktycznie nieskończone.

Sterowanie systemem odbywa się poprzez złącza Ethernet za pomocą komputera i przy pomocy interfejsu graficznego odwzorowującego przestrzeń widowni i sceny. Poszczególne źródła dźwięku reprezentowane są w oprogramowaniu sterującym jako tzw. „obiekty”. Procesor dla każdego obiektu, stosownie do jego oczekiwanej lokalizacji, na podstawie zaprogramowanych algorytmów, realizuje indywidulane sygnały do zestawów głośnikowych zainstalowanych na widowni i na scenie. System dźwięku immersyjnego umożliwia realizację sygnałów z mikrofonów wykorzystywanych na scenie, a także z wcześniej przygotowanych materiałów i efektów dźwiękowych odtwarzanych z komputera lub innego źródła dźwięku. Zaprojektowany system zapewnia przetwarzanie nie mniej niż 64 „obiektów” oraz posiada możliwość rozbudowy i implementacji w przyszłości. Redundantne połączenie pomiędzy konsoletą a systemem nagłośnienia jest realizowane za pomocą protokołu Dante.

Specyfikacja:

  • Nagłośnienie frontowe - 5 gron głośników, każde grono składa się z 3 szt. szerokopasmowych zestawów głośnikowych;
  • 6 szt. szerokopasmowych zestawów głośnikowych pracujących jako frontfill;
  • 4 szt. zestawów głośnikowych niskotonowych;
  • 50 szt. zestawów głośnikowych szerokopasmowych zainstalowanych dookoła widowni;
  • 19 szt. wzmacniaczy mocy wyposażonych w procesor sygnałowy DSP;
  • 6 szt. interfejsów Dante-AES;
  • procesor dźwięku immersyjnego wraz oprogramowaniem En-Scene i En-Space.

 

 

 

 

Galeria: 

Produkty